Tradicionalno učiteljstvo Katoličke crkve
navelo je devet načina na koje se može biti suučesnik u tuđem grijehu:
1. Zastupanjem
2. Preporukom
3. Pristankom
4. Provokacijom
5. Pohvalom ili laskanjem
6. Prikrivanjem
7. Sudjelovanjem
8. Šutnjom
9. Obranom učinjenog zla.
U
tradicionalnom katoličkom moralu, obično primjenjujemo gore navedeno na pitanja
seksualnosti, tračeva ili financija. I trebali bismo.
Ali jesmo
li ikada razmišljali o tome što znači prikrivati tuđu herezu pod izlikom
"pridavanja koristi zbog sumnji" pogrešci "katoličkom" naučavanju?
Sveti Toma
Akvinski uči da je hereza „svako odstupanje od ispravnosti
katoličke vjere“ i to je jedan od apsolutno najgorih grijeha koje katolik može
počiniti. Istina, gore navedeno je definicija materijalne hereze, a ne formalne
hereze. Ali previše tradicionalističkih svećenika i online katoličkih
influencera koji danas žive vjeruje da mogu ignorirati bilo kojeg materijalnog
heretika u pretpostavljenoj hijerarhiji sve dok nikada nije prošao formalno
kanonsko suđenje.
To je
izuzetno opasno za njihove duše. Opet, ako je hereza „bilo koje odstupanje od
ispravnosti katoličke vjere“, onda bi to očito uključivalo i herezu religijskog
indiferentizma (učenje da se čovjek može spasiti u svim religijama). Srećom,
malo mojih čitatelja ovdje bi promoviralo sveprisutnu herezu takozvanog
„ekumenizma“. Niti bi to učinili mnogi tradicionalni influenceri na internetu.
Međutim, u
potonjoj kategoriji postoje ljudi koji rade na sanaciji štete za još jednog
ozloglašenog i javnog heretika (s pretpostavkom da bi mogli napraviti još 180°
u svojim učenjima u jednoj godini). Ali trebali bi pažljivo primijeniti gore
navedene načine sudjelovanja u grijehu na vlastitu definiciju hereze sv. Tome.
To jest, kombinirajte gore navedena dva aspekta katoličke vjere i imamo ovo: Krivi
ste za materijalnu herezu čak i time što radite na sanaciji štete za
materijalnog heretika za kojeg znate da promiče zabludu - čak i bez
formalnog kanonskog suđenja.
Zašto?
Zato što biti običan suučesnik u herezi 2025. godine bi moglo izgledati ovako:
1.
Savjetovanjem online učenika da sluša heretika koji zna pjevati na latinskom.
2. Zapovijedanjem drugome da "da još jednu priliku" heretiku u
raskošnoj odjeći.
3. Pristankom na učenje heretika (formalnog - ili čak materijalnog.)
4. Provokacijom ignorirati grešku jer i on govori „neku istinu“.
5. Pohvalom ili laskanjem dobra koje čini, a pritom ignorirati štetu koju čini.
6. Prikrivanjem pogrešaka u korist isticanja heretikovog dobrog liturgijskog
ukusa.
7. Sudjelovanjem u njegovoj herezi, ponovno—formalno ili čak
materijalno.
8. Šutnjom dok imaš dužnost (pa čak i sposobnost) osuđivanja raznih
pogrešaka.
9. Braneći već učinjeno zlo jer želiš dati materijalnom heretiku „još jednu
priliku“.
Sada,
dodajte treću Magisterijalnu činjenicu: Sveti Toma uči da pridržavanje čak i
jedne hereze uništava cijeli dar nadnaravne vjere u nečijoj duši. To znači da
je obrana heretika (čak i iz razloga poput "poslušnosti" ili
"davanja koristi zbog sumnje") ravna iskopavanju očiju vlastite duše.
Zašto? Opet, zato što vas obrana heretika (čak i ako je materijalni za kojega
vi želite pretpostaviti da sve najbolje) čini suučesnikom u tom grijehu
materijalne hereze. To je posebno istinito ako ste javni katolik. (A pod
"javnim" mislim ne samo na online laika-katolika, već čak i na
župnika ili lokalnog biskupa.)
Čak i
šutnja pred javnim heretikom čini javnog katolika (čak i onoga koji bi se inače
zauzeo za istinu da mu je manje vlastitih interesa u pitanju) suučesnikom u
heretikovom grijehu. To je istina ako se suzdrži od progovaranja, a da ne
spominjemo koliko ih u Trad Inc. pokušava u potpunosti "obraniti učinjeno
zlo". (Vidi opet, onaj broj devet gore.)
Nadalje,
prikrivanje čovjekovih prošlih hereza za koje se očito nije pokajao čini vas
suučesnikom u tom grijehu, ako ga namjerno ignorirate. Čini se da je Trad. Inc.
zaboravio svoju famoznu rečenicu koju su rado naglašavali prije deset godina: Ne
protiviti se zabludi znači odobravati je; a ne braniti istinu znači potiskivati
je. - Papa Feliks III., peto stoljeće. I ne, ne možete biti
„šizmatik“ zbog neuspjeha u ujedinjavanju s heretikom. To bi bilo protivno
svakoj dogmatskoj definiciji Katoličke crkve tijekom 2000 godina, uključujući
Bibliju, uključujući Mt 16.
Braniti čak
i onog heretika koji ponekad kaže nekoliko ortodoksnih stvari također uzrokuje
brodolom vaše savjesti (usp. 1 Tim 1,19), čak i ako se to čini pod izlikom
„ljubavi“ ili „poslušnosti“, ili „davanjem koristi zbog sumnje“ ili čak
cjepidlačenjem između materijalnog heretika i formalnog heretika.
Po vašem munjevitom partikularnom sudu, nećete imati vremena braniti se pod
takvim „nijansama“ (omiljena riječ današnjih jeftinih online teologa).
Sve ovo
kada zbrojimo dobijemo ovo: Šutnja pred herezom kada imate javni forum može
uništiti cijeli aspekt nadnaravne vjere u vašoj duši. Vjerojatno nije prekasno
da izvadite nož iz oka svoje duše, ali toplo vam preporučujem da poslušate
posljednji podcast Oca Isaak Mary Relyea (Vojnici
Bezgrešne) i posljednji podcast Ann Barnhardt što je prije
moguće. (Također, poslušajte tamo Stevea Bannon od otprilike 3:00
do 5:00 minute. Svojim visokorangiranim obavještajnim podacima, kirurški je
precizno predvidio nedavnu pljačku još u travnju 2025., što znači da je
Kristovo obećanje u Mt 16 još uvijek o zaštiti izvana - a ne iznutra
– nepoštenih dogovaranja, pljački i podvala.)
Žao mi je
što zvučim alarmistički, ali trenutna svojeglava-sljepoća u
konzervativnom katoličkom svijetu jasno nagovještava naša pred-apokaliptična
vremena: Jer lažni kristi i lažni proroci ustat će i činiti velika znamenja
i čudesa, da zavedu, ako je moguće, čak i izabrane. (Mt
24:25). (Surgent
enim pseudochristi et pseudoprophetae, et dabunt signa magna et prodigia, ita
ut in errorem inducantur—si fieri potest—etiam electi.)
Može li
jedan od tih „velikih znakova“ konačnog antikrista biti to što ujedinjuje sve
kršćane - Istok i Zapad - pod blagom univerzalističkom zastavom? Da, vjerojatno
će to biti upravo takvo „čudo…“ čak i prema Solovjevu preobraćenju
oko 1900. godine. Dakle, prijatelji moji, budite izuzetno oprezni (ali ne
paranoični).
O. David Nix
Source: https://www.padreperegrino.org/2025/05/damage/
No comments:
Post a Comment