De uittocht van jonge katholieken en
de teloorgang van de katholieke identiteit
Een recent artikel van Michael Rota en Stephen Bullivant, “Religieuze overdracht: een oplossing voor het grootste probleem van de kerk,” gepubliceerd in Church Life Journal heeft in verschillende kringen reacties opgeroepen vanwege de belangrijkste bewering: negen van de tien mensen die katholiek geboren worden, verlaten de Kerk.
De uittocht van
volwassenen, en vooral van adolescenten en jongeren, is een van de meest
verontrustende symptomen van de diepe crisis in het christelijk leven, niet
alleen binnen onze Kerk, maar in onze hele cultuur. (Ik geloof dat de meest verschrikkelijke en wijdverspreide ziekte de
anticonceptiementaliteit is, maar ook het abortusregime waartoe dit leidt. Alle
andere problemen weerspiegelen deze langzame zelfmoord van gemeenschappen in de
westerse wereld die gestopt zijn met voortplanten.)
Met name wat betreft de
uittocht van jongeren zijn een diepgaand onderzoek en concrete suggesties
absoluut noodzakelijk. Maar daarvoor is het – net als bij patiënten met
meerdere ernstige klachten – essentieel om een accurate diagnose te stellen
die de verborgen oorzaken van de 'ziekte' aan het licht brengt. Mijn
perspectief op dit alles is tegenwoordig wat ongebruikelijk: dat van een
bekeerling van de 'orthodoxe' Kerk tot de Rooms-Katholieke Kerk.
Wat ik merkte nadat ik
(in 2000) had gevraagd om in volledige gemeenschap met de Rooms-Katholieke Kerk
te worden opgenomen (en daarmee terugkeerde naar de Kerk van mijn Poolse
voorouders), was een ernstige crisis in de katholieke identiteit. Zonder
overdrijving durf ik te stellen dat de katholieke identiteit van een
angstaanjagend groot aantal gelovigen vandaag de dag in verval is. Deze crisis
kan uiteraard alleen maar leiden tot de vervreemding en onverschilligheid die
gemakkelijk kunnen leiden tot de exodus die Rota, Bullivant en anderen aan de
kaak stellen.
Om de oorzaken beter te begrijpen, is het de moeite waard om kort te definiëren wat we bedoelen met 'katholieke identiteit'. Mijn uitgangspunt is de klassieke 'Geloofsdaad':
“O mijn God, ik geloof vast dat U één God bent in drie goddelijke personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. Ik geloof dat Uw goddelijke Zoon mens is geworden en gestorven is voor onze zonden, en dat Hij zal komen om de levenden en de doden te oordelen. Ik geloof deze en alle waarheden die de heilige katholieke Kerk leert, omdat U ze hebt geopenbaard, U die niet kunt misleiden, noch misleid worden. Amen.”
Iedereen die gelooft wat
hier zo bondig wordt verwoord, kan als christen (d.w.z. katholiek) worden
beschouwd. Daaraan zou ik de noodzaak willen toevoegen van de overtuiging dat
de Katholieke Kerk één en dezelfde Kerk is die door
onze Heer Jezus Christus is gesticht.
De
Cultus van de Rede in Notre Dame de Paris, 1793 [Bibliothèque nationale de France,
Parijs].
Priesteressen van de filosofie vereren de godin, de Rede, en
ontheiligen de kathedraal.
Geen enkele andere
gemeenschap of "kerk" kan als zodanig worden beschouwd. Bovendien kan
geen enkele andere gemeenschap of "kerk" haar gelovigen redding
bieden. Ketterijen en de staat van
schisma met de ware Kerk vormen reële gevaren die volledige bekering en
uiteindelijk de redding van zielen in de weg staan.
Dit sluit natuurlijk
niet uit dat God zelfs zielen uit die andere gemeenschappen kan redden. Dit
impliceert echter noodzakelijkerwijs dat zij op zijn minst via de "doop
van verlangen" in gemeenschap treden met de katholieke Kerk.
Katholieken geloven vandaag de dag niet meer – zoals Sint
Cyprianus – dat er buiten de katholieke kerk is geen verlossing (Extra Ecclesiam nulla salus) Interreligieuze dialoog
en oecumene, het praktische pluralisme van de huidige wereld en het gebrek aan
authentieke christelijke evangelisatie en catechese hebben onverschilligheid en
zelfs vijandigheid jegens elke ‘vaste’ waarde (soms zelfs jegens het begrip
‘dogma’) doen ontstaan.
Hoewel sommige
priesters, bisschoppen en gelovigen me een zekere sympathie toonden bij mijn
bekering, waren veel anderen verbaasd: Wat is het nut van een bekering van de
'orthodoxe' naar de katholieke kerk? Is dat niet hetzelfde? Je kunt je niet
voorstellen hoe vaak ik deze vraag al heb gekregen.
Voor mij is dit een
belangrijk detail: in "orthodoxe" kerken en in protestantse en
neoprotestantse gemeenschappen worden katholieken voortdurend afgeschilderd als
ketters, afvalligen, enzovoort. Zo beweren bekende monniken in Roemenië
voortdurend dat er sinds het Grote Schisma (1054) geen Kerk meer in het Westen
is. Ze beweren ook dat het katholicisme een optelsom is van pauselijke
uitvindingen en ketterijen die aan de traditionele geloofsbelijdenis zijn
toegevoegd, enzovoort.
Ik zou indrukwekkende
verzamelingen van dergelijke uitspraken kunnen presenteren, die, dat moet ik
benadrukken, eerder regel dan uitzondering zijn.
Katholieken daarentegen
zijn er niet langer van overtuigd dat hun Kerk werkelijk de enige Kerk is die
door Christus gesticht is, en dat verlossing niet mogelijk is zonder
lidmaatschap ervan. Verloren in eindeloze discussies over 'anonieme christenen'
en andere dergelijke subtiliteiten, hebben postconciliaire theologen zoals Karl
Rahner, Hans Küng, Jacques Dupuis en anderen deze identiteitscrisis
aangewakkerd en versterkt.
Evenzo heeft het
vervagen van het 'hiernamaals' – hemel en hel – als horizon voor constante
referentie en persoonlijke meditatie bijgedragen aan de algemene indifferentie.
Als verlossing overal te vinden is, waarom zouden jongeren dan katholiek
blijven?
Het meest dramatische en
directe gevolg van de crisis van de kerkelijke identiteit is het verdwijnen van
de missionaire geest. (Ik weet niet hoe duidelijk dit zichtbaar is in een land met
tientallen miljoenen katholieke gelovigen, zoals de Verenigde Staten, maar in
een land met een katholieke minderheid van hooguit enkele tienduizenden of
honderdduizenden is dit gevolg overduidelijk.)
In een context waarin de
meerderheid van de bevolking het risico loopt haar heil te verliezen door lid
te zijn van ketterse en schismatische kerken en gemeenschappen, zou je
verwachten dat iedereen – bisschoppen, priesters, gewone leken – zich
voortdurend inzetten om deze verloren zielen te bekeren. Of op zijn minst
altijd bereid is om zulke mensen te helpen de ware christelijke religie te
omarmen.
Helaas is dit verre van
het geval. Oecumenische dialoog heeft de verkondiging van het evangelie en de
vorming van een sterke katholieke identiteit allang vervangen, en jongeren
hebben deze les geleerd. Velen van hen verlaten simpelweg de religie van ouders
die niet alleen niet weten, maar waarschijnlijk ook nooit hebben geweten,
waarom ze katholiek zijn.
No comments:
Post a Comment