“Coredemptrix” u
vrijeme pape Pavla VI.
Marijanski naslov "Marija
Suotkupiteljica" u vrijeme Pavla VI.
Od oca Paola M. Siana*
Među
teolozima koji odbacuju naslov "Suotkupiteljica" je i Belgijski
dominikanac o. Edward H. Schillebeeckx OP (1914. – 2009.), autor knjige Marijo, Majko spasenja, 1. izdanje
1954., 2. izdanje 1957. Ovo je revidirao sam Schillebeeckx i objavio 1969. kao
"Marija – Majka vjernika" Matthias-Grünewald-Verlag. The Imprimatur teksta za talijansko izdanje
napisao je svećenik Salvatore Famoso, kancelar nadbiskupije Catania, 22.
listopada 1964. Već u predgovoru (nije sasvim jasno jesu li ga napisali pavlini
ili Schillebeeckx) naslov "Suotkupiteljica" (str. 7) je distanciran,
jer se ne pojavljuje u službenim koncilskim dokumentima...
Zapravo,
međutim, kao što sam ovdje pokazao, naslov "Suotkupiteljica"
prepoznat je kao legitiman i istinit u saborskim djelima - kako u pripremnoj
tako i u sinodskoj fazi Koncila.
Kasnije
u knjizi, Schillebeeckx jasno odbacuje naslov "Suotkupiteljica" (str.
107).
U
tradicionalnim katoličkim krugovima mons. Marcel Lefebvre (1905. – 1991.)
prirodno priznaje da je Gospa “značajno pridonijela spasenju svijeta” i da je
stoga “Suotkupiteljica“ (Msgr. Marcel
Lefebvre: Svećenička svetost,
Sarto-Verlag, 2011.) i „Posrednica svih
milosti” (str. 235).
Posebno
je zanimljiva činjenica da i u postkoncilskim teološkim i crkvenim krugovima –
koji nipošto nisu “tradicionalistički” ili “konzervativni” – postoje autori
koji donekle prepoznaju naslov Marije kao “Suotkupiteljice”.
Godine
1968. nakladnici Herder (Rim) i Morcelliana (Brescia) objavili su talijansko
izdanje “Leksikon teologije” Karla
Rahnera i Herberta Vorgrimlera, u kojemu se u najmanju ruku tolerira izraz
„Suotkupiteljica“ – što je već puno u postkoncilskom teološkom krajoliku.
Pod
ključnom riječi "Suotkupiteljica" čitamo: "Pojam katoličke
teologije (mariologije) čije moguće i precizno značenje još nije jasno
definirano. Namjera mu je izraziti jedinstvenu i neponovljivu funkciju koju je
Marija imala - iz perspektive njezine osobe i povijesti spasenja: funkciju koja
je uvijek bila valjana i djelotvorna, koju je Marija imala na povijesnom
početku djela otkupljenja, u njegovom dovršenju od strane Otkupitelja Krista, i
u općinstvu svetih« (str. 145).
Ispod
ključne riječi “Marija” (str. 368–373) čitamo: “Iako se Marija u suvremenoj teologiji naziva suotkupiteljicom,
istodobno je jasno da je ta funkcija kvalitativno sasvim drugačija od one
Bogočovjeka, posrednika i otkupitelja. Činjenica da Sveto pismo prikazuje
Mariju (Iv 19,25-27) kao ženu par excellence (drugu Evu i majku otkupljenih)
ispod križa, ispod stabla otkupljenja, otkriva kako se njezina funkcija majke
spasenja, koja joj pripada kao Isusovoj majci, proteže kroz cijeli njezin život
do "časa" otkupljenja (Iv 2,4).“ (S. 368).
Suprotno
onome što Rahner i Vorgrimler tvrde, naslov "Suotkupiteljica" zapravo
su objasnili teolozi i pape. Dovoljno je primijetiti da Rahner i Vorgrimler -
unatoč svojim minimalističkim i pogrešnim teorijama ili objašnjenjima - barem
ne odbacuju ovaj naslov, čak i ako ga predstavljaju kao "koncept" ili
"funkciju". Oni priznaju da Marija ima "funkciju"
"Suotkupiteljice" (vidi str. 368).
U
knjizi "Marija. Meditacije" (Herder
– Morcelliana, Rim-Brescia 1968.–1970.) Karl Rahner naziva Mariju “novom Evom”
i kaže da je ona: “(…)kada se pozivamo na
točku doktrine čiji je sadržaj još uvijek kontroverzan u katoličkoj teologiji –
koja se naziva i ‘Suotkupiteljica’“ (S. 14).
Važno
je napomenuti da Rahner – za razliku od Schillebeeckxa – ne negira niti
odbacuje naslov, ali ga spominje s poštovanjem: Mariju “također se naziva "Co-Redemptrix" (str. 14). Unatoč
njegovim objašnjenjima, Rahner nema problema s naslovom
"Suotkupiteljica".
Rahner
čak priznaje marijanski naslov "Posrednica svih milosti" (str. 16),
iako ga nažalost svodi na puki zagovor (usp. str. 14). Kasnije u knjizi Rahner
potvrđuje da je Marija "u općinstvu svetih posrednica za sve nas,
posrednica svih milosti" (str. 120).
U
članku “Marijanska pobožnost i
emancipacija žena”, u Katolička
civilizacija (Bd. II, 1970, S. 123–132), piše belgijski isusovac P.
Jean Galot SJ (1919–2008): „Suotkupiteljica:
Ovaj naslov dobro izražava Marijinu ulogu, iako je izazvao kritike nekih
teologa koji su se bojali poistovjećivanja Marije s Isusom. Međutim, ne
izražava takvu jednakost, jer Krist je Otkupitelj, a ne Suotkupitelj; nego
ukazuje na suradnju u djelu otkupljenja. Doista, cijela je Crkva
suotkupiteljica, a svaki kršćanin je suotkupitelj. Sveti Pavao u svom
apostolskom poslanju nije se libio reći: 'Mi smo suradnici Božji' (1 Kor 3,9).
Marija je Suotkupiteljica u posebnom, jedinstvenom smislu: kao žena, kao nova
Eva, koju je Otac sjedinio s Kristovom otkupiteljskom žrtvom i s mesijanskim
rođenjem.“ (S. 128).
Nažalost,
fr. Galot ne dijeli marijanske naslove “Posrednica svih milosti” i
“Podjeliteljica” milosti (usp. str. 130).
Godine
1978. Edizioni Paoline objavili su drugo izdanje (1. izdanje je iz 1977.)
knjige "Marijanski mjesec. 31
kratka biblijska meditacija" (“Imprimatur: Bari 21.2.1977. Msgr.
Francesco Colucci, generalni vikar”: str. 4) redemptorista P. Bernharda Häringa
CSsR (1912. – 1998.), koji je posvetio Mariji “Suotkupiteljici”. Marija je "nova Eva" (str. 31, 36), ona
je "Majka živih" (str. 36). „Marija, jednostavna poput golubice,
uvijek će slijediti djelovanje Duha Svetoga da ispuni svoju ulogu u djelu
otkupljenja“ (str. 67).
Evo
nam centralnog citata: “Kristova je
patnja sama po sebi savršena i ne treba joj ništa dodavati, ali je
otkupiteljska snaga njegove muke i smrti tolika da bi nova Eva u njoj mogla
aktivno sudjelovati. Stoga je možemo nazvati 'Suotkupiteljicom' ne umanjujući
Krista, jedinog Otkupitelja i Posrednika - naprotiv, tako ga mi slavimo.“
(S. 105).
U
svom komentaru na Isusove riječi "Evo ti majke", otac Häring piše o
Mariji:
„[...] svima su upućene ove riječi: 'Evo ti majke!' Pred nama stoji žena, nova
Eva, majka živih, veliki znak Apokalipse. Ljubimo ovu Majku, jer nas je rodila
u boli na križu Darovatelja života! [...] Ona je majka Crkve“ (str. 110).
I u
pokoncilskim franjevačkim krugovima još uvijek ima glasova koji zagovaraju
suotkupljenje.
Godine
1966. izdavačka kuća “Crociata del Vangelo” u Palermu objavila je knjigu “Primat Krista kod Pavla i Dunsa Skota”Otac
Gabriele Allegra OFM (1907. – 1976.; beatificirao ga je Benedikt XVI. 2012.).
Upućujem na izdanje iz 2011. u izdanju Edizioni Porziuncola u Asizu.
P.
Allegra piše: “Čini mi se da iz svjetla
ove doktrine – kristocentrizma i spasenja kroz čistu ljubav – logično proizlazi
Bezgrešno začeće Marije i vrijednost njezine suosjećajne suradnje kao
Suotkupiteljice.“ (G. Allegra ofm, Doktrinarne
i moralne devijacije (uzroci i lijekovi), Konvent S. Biagio, Acireale (CT)
1993, S. 70).
U
knjižici"Peregrinantibus et
itinerantibus", napisano između Macaa i Hong Konga 1970., Fr. Allegra
potvrđuje – usprkos pojavljivanju i arogantnom teološkom progresivizmu nakon
Sabora – doktrinu: “sveopće posredovanje
i suotkupljenje Gospe, […] molitva krunice i […] posveta njezinu Bezgrješnom
Srcu, kao i drugi oblici marijanske pobožnosti, koji predstavljaju izvor duboke
nadnaravne radosti i snage za posvojenu djecu.“ (ebd., S. 112).
Također
u časopisu Vojnici Bezgrješnog Začeća
od Milicije Marije Bezgrješne, koju
su tada vodili minoriti, postoje zagovornici naziva “Suotkupiteljica”.
Citiram
neke članke: In Vojnik Bezgrješnog
Začeća, Godina II, broj 3, 1966., u članku “Orijentacija mariologije nakon koncila”(str. 308–314), P. Leone
Veuthey OFMConv (1896–1974) priznaje Presvetu Mariju “njezina nezamjenjiva funkcija univerzalne posrednice i vrhovne
suotkupiteljice” (str. 313).
Uzimajući
božansko majčinstvo Marije – središnju temu tomističke mariologije – kao temelj
postkoncilske mariologije, otac Veuthey piše: “Marija nije majka jer je dobročiniteljica, nego je dobročiniteljica jer
je majka; nije majka jer je posrednica i suotkupiteljica, nego je posrednica i
suotkupiteljica jer je majka (str. 311). U svakom slučaju, on također
prepoznaje Mariju kao “Suotkupiteljicu”.
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, Godina VI,
Broj 1, 1970, u čl “Marijansko
poslanje franjevaca”(str. 41-49), fr. Orlando Todisco piše o Presvetoj
Mariji: “Kao Suotkupiteljica, ponudila je
veliku otkupninu – svog Sina – kao jaka i milosrdna žena kad je Krist ispustio
duh na križu da okaje svaki grijeh, da nas očisti i otkupi…“ (S. 46).
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, Godina VII,
brojevi 3–4, srpanj–prosinac 1971., u članku “U popisu blaženih”(str. 289–334), o beatifikaciji vlč.
Maksimilijan Kolbe, fr. Antonio Blasucci OFMConv (1911. – 1987.) dijeli
marijanski naslov “Suotkupiteljica“
(S. 309).
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, godina VIII,
brojevi 3–4, 1972., u članku “Don
Giacomo Alberione i Madona”(str. 255-257), fr. Antonio Blasucci OFMConv
podsjeća da je utemeljitelj pavlinske obitelji također proglasio Gospu kao
“univerzalnu posrednicu milosti” i “Suotkupiteljicu
s Kristom Otkupiteljem“ (str. 256).
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, godina X,
brojevi 3–4, srpanj–prosinac 1974., u odsj “Marijanski nauk”, nalazimo članak "Misterij spasenja i Marija. 'Mater Salvatoris'"(str.
211–231) fr. Gabriele M. Roschini OSM, koji potvrđuje da je Marija “prava i istinita Suotkupiteljica ljudskog
roda“ ti si (S. 215).
„[…] Redovno se Učiteljstvo stoga
može opisati kao vrlo jasno u pogledu Marijina izravnog sudjelovanja u
Otkupljenju“ (S. 217), „Marije
Suotkupiteljice“ (str. 218). “Iskupljenje ljudske rase” je “neposredni i istodobni rezultat zajedničkog
djelovanja Otkupitelja i njegove Majke, Suotkupiteljice“ (S. 220).
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, Godina XII,
Brojevi 1–2, 1976., u članku “Profesor
Enrico Medi u Marijinom svjetlu”(str. 107–114), fr. Sebastiano Botticella
OFMConv citira odlomke u kojima poznati talijanski fizičar, političar i
akademik Enrico Medi (1911. – 1974.) piše u knjizi iz 1973. godine: „Marija je prinijela svoga sina Isusa kao
žrtvu za otkupljenje čovječanstva od grijeha; Isus, Otkupitelj, vraća cijelo
čovječanstvo Suotkupiteljici i čini je Majkom svih stvorenja – nju, Majku
Božju. […] Gle, univerzalna Posrednica“ (S. 110).
U Vojnik Bezgrješnog Začeća, godina XIII,
brojevi 1–2, siječanj–lipanj 1977., u članku “Naslov ‘Marija Majka Crkve’”(str. 19–36), don Domenico Bertetto
SDB s odobravanjem citira dominikanca fr. Filipona, koji piše o Mariji na
Kalvariji: S njom “suotkupljujuće
suosjećanje" (str. 22) dovršila je svoje prihvaćanje "majčinstva
nad cijelim Kristom" (str. 22). Bertetto zagovara "Suotkup“ (str. 30), odnosno: „spasonosno
sjedinjenje s Kristovom žrtvom na Golgoti (usp. Lumen gentium 58), na koje je
Marija bila od Boga određena, upravo zato da bude – u podređenom jedinstvu s
novim Adamom – izvor oproštenja, života i spasenja za cijelo čovječanstvo”
(str. 30).
„Duhovno Marijino majčinstvo izvire iz
božanskog majčinstva i suotkupljenja na Golgoti, shvaćenog u svjetlu nauka
Drugoga vatikanskog koncila, te stoga prethodi majčinstvu prema Crkvi; proteže
se i na samu Crkvu, kojoj ona daje izvorište – ovisno o Kristu“
(S. 32).
Godine
1971. Edizioni Dehoniane u Napulju izdaje knjigu “Marijina tajna” Otac pasionist Candido Amantini CP (1914. –
1992.), poznati egzorcist u Rimu na Svetim stepenicama od 1961. do 1992.
Citiram drugo izdanje, u izdanju Edizioni Scala Santa (Rim 2018.). U poglavlju“Marija, suotkupiteljica čovječanstva”(str.
191-225) sluga Božji P. Amantini piše da je Marija svojim sudjelovanjem u žrtvi
svoga Sina na križu „zaslužila je slavni
naslov Suotkupiteljice čovječanstva“ (S. 191).
On
nastavlja: “Krvavom žrtvom na križu, u
kojoj je Blažena Djevica uvelike sudjelovala, izvršeno je otkupljenje
čovječanstva u apsolutnom smislu - i to ga, kako je utvrđeno, duboko razlikuje
od žrtve na oltaru, u kojoj sudjeluje Crkva. Stoga Djevica ima puno pravo na
naslov 'Suotkupiteljica', koji su joj izričito ili u biti dodijelili mnogi
ugledni autoriteti.“ (S. 203).
Vrlo
je zanimljivo i svjedočanstvo svećenika don Nikole Canzone († 1996.), župnika u
Castelpetrosu (IS) i djelatnika u Svetištu Gospe Žalosne u Castelpetrosu od
1968. do 1978. i od 1983. do 1986. godine.
Don
Canzona je izvijestio da je mons. Alberto Carinci [nadbiskup Boiano-Campobassa
od 1948. do 1977.; od 1982. nadbiskupija nosi svoje današnje ime,
Campobasso-Boiano], zajedno sa svojim klerom, pokazao je papi Pavlu VI. sliku
Gospe od Castelpetrosa na audijenciji. Papa je razmišljao o tome i spontano
uzviknuo: "Ali to je slika
Suotkupiteljice!“ (usp.“Don Nikola… u
raju”, u: Coredemptrix.
Marijanski ljetopis 1996, Svetište Žalosne Gospe, Castelpetroso (IS) 1997.,
str. 306; vidi također P. Alessandro M. Apollonio,“Ovo je slika Suotkupiteljice (Pavao VI.)”, u: Coredemptrix. Marijanski ljetopis 2004,
Castelpetroso 2005, S. 164).
U
citiranim tekstovima ne navodi se točan datum ove audijencije. Pretpostavljam
da se to dogodilo ranih 1970-ih, budući da je Pavao VI. proglasio Gospu Žalosnu
od Castelpetrosa zaštitnicom Molisea 1973. godine.
Tako
je, prema ovom svjedočanstvu, i papa Pavao VI. Gospu nazvao
“Suotkupiteljicom!”, iako ne u službenim dokumentima.
Međutim,
ono što je sigurno i nepobitno jest da se nedugo nakon Drugoga vatikanskog
koncila, za vrijeme pontifikata pape Pavla VI., u novinama Pape i Vatikana
pojavio – barem jednom – naslov „Suotkupiteljica“.
U Rimski promatrač u subotu 15. siječnja
1966. na 5. stranici nalazi se kratki izvještaj pod naslovom„Tabor“: Razgovara se o posljednjem
broju časopisa za duhovni život. „Tabor“ priopćeno,
u kojemu se, među ostalim, govori o “Mariji Santissimi i Euharistiji”,
“Marijinom tjelesnom uznesenju na nebo i sveopćem konsenzusu Crkve”, “Mariji i
Crkvi”.
Osim toga "Msgr. Vincenzo Faraoni
predstavlja čitateljima još jedan aspekt mariologije: 'Marija, posrednica svih
milosti' - utješni aspekt, utemeljen i podržan tradicijom koja Mariju čini
Suotkupiteljicom čovječanstva“ (S. 5).
Za
biografske podatke o mons. Vincenzo Faraoni (1919.–1974.), konzultator Rimske
kongregacije za kler od 1969., vidi ovdje.
*Otac Paolo Maria SianoPripada Redu
franjevaca od Bezgrješne (FFI). Doktorirao je crkvenu povijest i smatra se
jednim od najistaknutijih katoličkih stručnjaka za slobodno zidarstvo, kojemu
je posvetio nekoliko standardnih djela i brojne eseje. U mnogim svojim
publikacijama nastoji pokazati da je slobodno zidarstvo od samog početka
sadržavalo ezoterične i gnostičke elemente, koji do danas čine njegovu
nekompatibilnost s crkvenim naukom.
Slika: Rimska prepiska
No comments:
Post a Comment