Fra Karlo Balić, Kroz Marijin perivoj (Door de tuin van Maria), 1931, 28*, afb. 44.
Afgelopen week werd de tekst van Mons. Ratko Perić gepubliceerd op het portaal "Vjera i Djela" ("Geloof en Werken") getiteld "Medeverlosseres en Bemiddelaares", waarin de voormalige bisschop van Mostar vertelt over de theologische debatten rond deze titels van de Heilige Maagd Maria. Uit de tekst kan worden geconcludeerd dat mgr. Perić keurt deze titels niet goed.
Het grootste probleem in de tekst van Perić is dat er geen enkel woord werd gezegd over wat de pre-conciliaire pausen over dit onderwerp zeiden... Alsof alles begint en eindigt met het Tweede Vaticaans Concilie, of anders met de meningen van conciliaire en post-conciliaire oecumenisten (wier voornaamste zorg is dat ze “protestanten niet beledigen”).
Er werd volledig genegeerd wat de pausen Leo XIII, St. Pius X, Benedictus XV. en Pius XI. zeiden over de bovengenoemde titels van Maria. En dan niet slechts als particuliere theologen, maar als pausen in officiële documenten van de Heilige Stoel.
Men moet beginnen met de liturgie, omdat de liturgie altijd een centrale plaats heeft gehad in het leven van de Kerk.
Op verzoek van de Belgische bisschoppen keurde de Heilige Stoel in 1921 een speciale Mis en officium goed ter ere van Maria Middelares aller genade. Er werd besloten dat 31 mei gevierd zou worden als een feestdag waarvan de officiële naam is: "Beatae Mariae Virginis omnium gratiarum Mediatricis" ("Heilige Maagd Maria Middelares van alle genaden").
Uiteraard beperkt de feestdag zich niet tot België. Paus Benedictus XV bepaalde dat de Congregatie voor de Riten aan alle bisschoppen mag toestaan het in hun bisdommen te introduceren. Deze feestdag werd ook door talloze religieuze gemeenschappen overgenomen: Jezuïeten, Dominicanen, Franciscanen, Karmelieten, Premonstratenzers...
In het traditionele Romeinse Missaal dat feest is terug te vinden tussen de "pro aliquibus locis"-missen.
Romeins Missaal uit 1947
In het Romeins Missaal uit 1962 werd het feest van Maria Middelares van alle genaden verplaatst naar 8 mei, omdat 31 mei het feest is van Maria de Koningin, dat in 1954 door paus Pius XII werd geïntroduceerd. In de Sociëteit van Jezus werd de feestdag verplaatst naar 15 december.
De oude regel luidt: Lex orandi, lex credendi. Laten we daarom eens kijken wat de liturgie van het feest van Maria Middelares van alle genaden zegt.
Het collectieve gebed van deze feestdag luidt:
"Domine Jesu Christe, noster apud Patrem mediator, qui beatissimam Virginem matrem tuam, matrem quoque nostram et apud te mediatricem constituere dignatus es: concede propitius, ut quisquis ad te beneficia petiturus accesserit; cuncta se per eam impetrasse laetetur: Qui vivis et regnas cum eodem Deo Patre..."
("Heer Jezus Christus, onze bemiddelaar bij de Vader, die zich verwaardigde om de meest gezegende Maagd, uw moeder, aan te stellen als onze moeder en bemiddelaar bij u: sta genadig toe dat iedereen die u benadert om voor uw weldaden te bidden, zich verheugt dat alles wordt gesmeekt door haar: Die leeft en heerst met dezelfde God de Vader...")
In het Evangelie (Joh 19, 25-27) lezen we hoe de Heer zijn moeder aan het kruis aan de hele mensheid gaf in de persoon van St. Johannes de Evangelist:
"Toen Jezus de moeder zag en naast haar de leerling van wie hij hield, zei hij tegen de moeder: Vrouw, hier is je zoon! Toen zei hij tegen de leerling: Hier is je moeder!"
In de eerste vespers luidt de antifoon voor het Magnificat:
"Ecce Dominus meus omnia mihi tradidit, nec quidquam est quod in mea non sit potestate, vel non tradiderit mihi."
("Zie, mijn Heer heeft mij alles overgegeven, en er is niets dat niet in mijn macht ligt of dat Hij niet aan mij heeft overgegeven.")
Zo zong de Kerk decennialang over de macht en het gezag van de Heilige Maagd Maria.
Antiphonale sacrosanctae Romanae Ecclesiae pro diurnis horis uit 1924.
No comments:
Post a Comment